Balatonföldvár önkormányzata, ha szükséges, nyomozóhatósághoz fordul egy 99 éves bérleti szerződés ügyében, amely akadályozza a tervezett kikötőfejlesztést – nyilatkozta Holovits Huba, Balatonföldvár polgármestere. A cég hajdani vezetője szerint a bérbeadás az akkori piaci áron történt, viszont vitatható a kikötő egy részének idén történt értékesítése.
A polgármester kifejtette, Balatonföldvár az elmúlt években több milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket, és továbbiakat tervez, amelynek fontos célterülete a nyári városközpontként működő kikötő és környezetének fejlesztése.
A Balatoni Hajózási Zrt. terültén tervezett beruházás központi eleme egy komplex funkciókat biztosító színvonalas, egyszintes kiszolgáló épület, mely magában foglal vizesblokkokat, jegypénztárt, közösségi helyiségeket, és vendéglátó-szolgáltató egységeket egyaránt. Kialakításra kerülnének új zöldfelületek, térburkolatok, játszótér és a kikötőfejlesztés miatt előírt minimálisan szükséges parkolóhelyek is. A projekthez kapcsolódna az önkormányzat által a BAHART-tól tavasszal 8 millió forintért megvásárolt, a kikötő bejáratánál található 2238 négyzetméternyi terület közparkká fejlesztése, ami 120 éves terve a településnek. Az előzetes tervek szerint itt épületek nem, csak vizes létesítmények épülnének 2019-re, az előzetes tervek szerint mintegy 100 millió forintért.
A tervek megvalósítása nem várt akadályba ütközött. 2004-ben a BAHART akkori vezetője saját hatáskörében eljárva 99 éves bérleti szerződést kötött a kikötőbejárat mellett található, büféknek is helyet adó most már önkormányzati tulajdont képező területekre. Egy évre vetítve nettó 106,- Ft/m2 bérleti díjért, holott a cég érdekeltségén működő egyéb szolgáltatók ennek sokszorosát fizették már akkor is bérleti díjanként.
Balatonföldvár osztja a BAHART Zrt. az ügyben a napokban közzétett álláspontját, mely szerint „a területfejlesztés megakadályozása, a 99 éves szerződések fenntartása mögött vélhetően konkrét magánérdekek állnak, miközben a középtávon tervezett fejlesztés egyértelműen a település és a térség fejlődését, ezen keresztül Balatonföldvár Város és a helyi közösség érdekeit szolgálja.” A 99 évre megkötött szerződések létrejötte aggályos lehet, ezért Balatonföldvár megfontolja, hogy a helyzet tisztázása érdekében a nyomozóhatósághoz fordul.
A korábbi vezérigazgató szerint mást kellene vizsgálni
Horváth Gyula a BAHART korábbi vezérigazgatója a hirbalaton.hu –nak leszögezte, a hajózási társaság által 2004. évben megállapított bérleti díjak az akkori piaci viszonyokat tükrözték. Emlékeztetett arra, hogy a földvári kikötő kereskedelmi épületei az 1990-es években épültek a helyi önkormányzat építési engedélyei alapján, amelyekre a 2000-es évek elején szintén az önkormányzat adott végleges fennmaradási és használatbavételi engedélyeket.
A magántulajdonban lévő épületek által elfoglalt, illetve azok körbejárhatóságát biztosító terület földhasználati díját az akkori, négyzetméterenként 30 000 forint piaci forgalmi érték figyelembevételével állapították meg 7500 Ft/négyzetméter összegben. Az épületek előtti közvetlenül, a vendégfogadásra kijelölt területek bérleti díját, ami épületenként 10-50 négyzetméternyi terültet jelent, 99 évre négyzetméterenként 25 000 forintban határozták meg a szakértők az akkor szabványos számítások szerint. Az épülettulajdonosok egyébként ezen felül is vettek bérbe területeket, amiből a cégnek mai árakon hozzávetőlegesen 1-1,5 millió forint bevétele származott.
„Véleményem szerint nem a 2004-ben, az ingatlan akkori piaci értékének figyelembevételével megállapított földhasználati díj és bérleti díj hátrányos a BAHART számára, hanem Kaáli Nagy Dezső Európa-szerte híres vízépítő mérnök által a maga egységében megálmodott kikötő darabolása, a kikötő egy részének eladása. Mégpedig úgy, hogy az eladott részt négyzetméterenként 3587 forintért értékesítették. A BAHART közleményében levezetett számítási metodika szerint, a 2004-ben meghatározott évi 106 Ft/négyzetméteres bérleti díjjal szemben 36 Ft/négyzetméterenkénti áron cserélt tulajdonost idén a kikötőrész 99 évvel számolva, habár itt egy végleges adás-vételről van szó.” – summázta Horváth Gyula a véleményét. Hozzátette, az ő vezetése idején tárgyalásokat folytatottak állami szervekkel, hogy a kikötő akkut parkolási gondján a szomszédságban lévő, használaton kívüli DRV-kezelésű ingatlant megszerezzék. Az utódoknak róható fel, hogy ezt a tárgyalást 2015 után nem vitték tovább, nem kötötték meg a szerződést. Most ugyanezért az ingatlanért évi többmilliós bérleti díjat kell kifizetni – közölte.
Civilek is hallatták a hangjukat
A balatonföldvári kikötő fejlesztési tervei ellen a közelmúltban felemelte a szavát a Nők a Balatonért (NABE), az Országos Sajtószolgálathoz is eljuttatva tiltakozásukat a tópartra tervezett, utak és parkolók miatt, amely álláspontjuk szerint jogszabályokat sért. Bezeréti Katalin, a NABE helyi csoportjának vezetője a hirbalaton.hu-nak azt nyilatkozta, jelenleg is zajlanak az egyeztetések az ügyről a hajózási társaság, az önkormányzat és a civilek között a törvényes megoldásról, amire minden fél törekszik.