Világviszonylatban a kedvtelési célú hajók mintegy 70 százalékát a motoros hajók teszik ki, hiszen ezek a vitorlásokkal ellentétben nem igényelnek elmélyült vízi ismereteket, ráadásul a vitorlásoknál fellelhető sportérték nem mindenkinek fontos. A Balatonon a belső égésű motorok használata tilos, ezért a tavon egyre nagyobb teret kapnak az elektromos hajók.
Az elektromos hajók pont úgy néznek ki, mint a tengeri kikötőkben látható elegáns jachtok, ám ezeket elektromotorok hajtják, ezáltal nem szennyezik a vizet. A Balatonon jelenleg mintegy 600 elektromos hajó található, ezek között a kisebb csónakoktól a 40 lábas nagy jachtokig különböző típusok közlekednek. – Bízunk benne, hogy ezeknek a hajóknak a szerelmesei a vitorlázókkal együtt még nagyobb élményt és teret tudnak nyerni jövőben a Balatonon – mondta Viszkei András, a Balatoni Elektromoshajózási Nonprofit Kft. ügyvezetője, aki úgy vélte: a vitorlás szövetséggel való összefogás közös érdek a víziturizmus fejlesztésére.
Viszkei András szerint ugyan nem ezek a hajók jelentik a jövőt, de annak egy fontos részét képezik. Az elektromos hajók terjedésével széles rétegeket lehet megszólítani és vízre csábítani. – A Balaton szempontjából a vitorlázás meghatározó kell, hogy maradjon – mondta Viszkei András. Az elektromos hajók viszont ugyancsak tömegeket tudnak majd meg mozgatni a tulajdonosokat és a bérlőket tekintve is.
– Ezeket a hajókat bárki könnyen megtanulhatja kezelni és biztonságosabban használhatók akkor is, ha valaki nem rendelkezik sok év tapasztalattal – hangsúlyozta – mondta Viszkei András. – Emiatt a turizmus fejlődésében is nagy szerep juthat az elektromos hajók terjedésének.
A Magyar Vitorlás Szövetségnek stratégiai célja, hogy a vízi élményturizmusra építve mind nagyobb tömegeket szólítson meg és olyan kikötőhálózatot hozzanak létre a Balatonon, amely a kishajósok számára is hozzáférhető, illetve a tó túraszerű körbehajózhatóságát segíti.
Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke óriási lehetőséget lát a vízi élményturizmus fejlesztésében, amit a Magyar Turisztikai Ügynökség is kiemelten kezel. – Az MVSZ már készíti azt a termékstratégiai anyagát, amely illeszkedik a nemzeti turizmusfejlesztési-stratégiába – mondta az elnök. Hozzátette, a kikötői infrastruktúra fejlesztése is elengedhetetlen. Mindez az elektromos hajók terjedését figyelembe véve olyan feladatokat is tartogat, mint az áramvételezési lehetőségek bővítése.
A nagyobb teljesítményű elektromos hajók töltéséhez ugyanis már nem elegendő egy konnektor. A lítiumos vagy a nagyobb áramfelvételű akkumulátorok térnyerésével a hajóknak is nagyobb áramfelvételre lesz szükségük. A szakemberek szerint a hajók terjedésével több ilyen kikötőre is szükség lehet a jövőben. Viszkei András elmondta: mivel az elektromos hajók merülési mélysége kisebb, ezért olyan helyeken is ki lehet alakítani nekik kikötőket, ahol az építésnél az alacsonyabb vízmélység, ezáltal a mederkotrás gondot jelent.
A vízi élményturizmus fejlődése érdekében együttműködési megállapodást kötött a Magyar Vitorlás Szövetség és a Balatoni Elektromoshajózási Nonprofit Kft. A közös cél, hogy minél többek számára elérhető legyen az élményhajózás, másrészt a kikötői infrastruktúra fejlesztésén is dolgozni kell.