Fontos állomásához ért a Barcsi-Ó-Dráva élőhelyeinek megőrzése céljából futó nemzetközi LIFE pályázat. A Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság által vezetett, hazai és horvát partnerek közreműködésével megvalósuló projekt 15 km hosszú Dráva holtág és körülötte lévő ligeterdők védelmére jött létre.
Mivel a holtágat hosszában vágja ketté a magyar-horvát államhatár, ezért elengedhetetlenül szükség volt arra, hogy a túloldali természetvédelmi szervek is részt vegyenek a pályázatban.
A holtág esetében a legfontosabb veszélyeztető tényező a túl alacsony vízszintek kialakulása, elsősorban a nyár végi csapadékszegény időszakokban. A probléma kezelésére egy úgynevezett vízvisszatartó műtárgy, egy küszöb épül a holtág kifolyó csatornájára, a Fekete-árokra. A műtárgy tervezését horvát és magyar szakemberek végezték, ugyancsak mindkét országban lefolytattuk a szükséges környezetvédelmi és vízjogi engedélyezési eljárásokat. 2018 őszén indulhatott meg aztán a kivitelezés, ennek során magyar oldalról indulva egy alacsony, kiemelt út épül, aminek a végén, már horvát oldalon, megépül a vízvisszatartó műtárgy is. Ennek helyét a tervezés során úgy állapították meg a mérnökök, hogy a legkisebb beavatkozással a leghatékonyabban lehessen a vizet a holtág területén megtartani.
Az építmény mellé épül egy csatorna is, ami megfelelő vízhozam mellett hallépcsőként funkcionál, megkönnyítve a halak mozgását a Dráva főága és a holtág között.
A munkavégzésre a késő őszi- téli időszak került meghatározásra, ezzel is minimalizálni lehet az építésnek a természetre, növény és állatvilágra gyakorolt hatását.
Az októberi száraz időjárás segítette a kivitelező munkáját, a héten beállt csapadékos időjárás – tekintettel arra, hogy az egykori Dráva mederben lévő talaj könnyen felázik és iszapossá válik – azonban próbára teszi a gépeket és az embereket.
Jelenleg a kiemelt út építését befejezte a kivitelező, valamint időszakosan elterelte a Fekete-árok vízét, hogy vízteleníteni lehessen a műtárgy helyén kialakított munkagödröt. Elindult az építmény alapjának, valamint a stabilitását biztosító szárnyfalaknak a betonozása is, amit az időjárás függvényében a műtárgy testének valamint az elő- és utófenéknek a megépítése követ majd. A kivitelezőnek 2019. március 15-ig van lehetősége befejezni a munkát, az eredményeket pedig egy áprilisban megrendezendő zárókonferencián szeretnénk bemutatni a szakmai és a szélesebb közönségnek is.
Bővebb információt a projekt weblapján lehet megtalálni: www.olddrava.com
Fotók: Duna-Dráva Nemzeti Pak Igazgatóság fotóarchívuma