A konferencia első napján Budapest hamarosan felépülő új Duna-hídját mutatták be.
Szerdán kezdetét vette a Hídász Napok konferencia Siófokon. A szakma rangos eseményét már több, mint félszáz alkalommal rendezték meg, az idei aktualitását pedig többek között az is adja, hogy a fővárosi új Duna-híd győztes tervpályázatát itt vitatják meg a hidászok. A közúti beruházások felfutásával párhuzamosan fellendülő hídépítés szakemberei közül közel félezren regisztráltak az eseményre, ahol szakmai kérdésekről is szó esik és több hazai, illetve külföldi híd projektjét is bemutatják majd a péntekig tartó eseményen.
Ennek megfelelően a rendezvény első napjának délelőttjén mind a győztes munkáról, mind pedig az összes hazai pályaműről is előadást tartottak a mérnöki irodák képviselői. A híd beruházásáról és a pályázatok elbírálásáról pedig Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjának (KKBK) képviselője tartott előadást.
Sitku László, a konferenciát szervező Hidászokért Egyesület elnöke a megnyitó előtt elmondta: jelenleg reneszánszát éli a hídépítés hazánkban.
Az országszerte épülő autópályák és autóutak beruházásai generálják a hídépítést
– fejtette ki a szakember. Sitku László kiemelte a márciusban átadott Mosoni-Duna-hidat, mely Klatsmányi Tiborról, a Széchenyi István Egyetem egykori tanszékvezetőjéről neveztek el. A híd szakmai szempontból is újdonságnak számít Magyarországon, így nem véletlenül kapta meg az Acélszerkezeti Szövetség Nívódíját, az építésvezetője pedig az év ifjú mérnöki díját is megkapta a Közúti Szakemberekért alapítványtól, sikert sikerre halmoz a szakma - fejtette ki.
Az egyesületi elnök végül hangsúlyozta az fővárosban felépülő új Duna-híd szakmai jelentőségét is, illetve megemlítette, a komáromi Duna-híd tavaly megkezdődött építkezését is és a nemrég megnyitott látogatóközpontját is.
A konjunktúra olyan nagy, hogy jövőre megtörténhet az, amire a második világháború utáni újjáépítések óta nem került sor.
Egyszerre négy Duna-híd építése folyik majd: a Lánchíd felújítása, a déli vasúti összekötő híd építése, a komáromi híd munkálatai, illetve paksi híd beruházása is.
Emellett több Tisza-híd építkezésére is sor kerül.
Budapest új hídjának beruházását és tervpályázatának folyamatát Schneller Domonkos, a KKBK stratégiai igazgatója mutatta be.
120 év után először építenenek a fővárosban hidat nemzetközi pályázat keretében
– mondta el a vezető.
A Csepel-sziget melletti fő Duna-ágon átívelő híd egy 70 éves tartozást vált meg azzal, hogy Budát a város területén belül összeköti majd főváros déli részén található szigettel - derült ki szavaiból. Csepel északi része Budapest kiaknázatlan aranytartaléka, ezen a területen keresztül alakítanak ki majd közlekedési folyosót, melyet majd a Duna kisebb ágán kialakítandó kismedri híd fejez be - tette hozzá.
A villamosvonallal együtt kiépülő új híd szervesen illeszkedik majd a város körgyűrűs közlekedési szerkezetébe és jelentős forgalmat lát majd el - hangzott el az előadáson. Az átkelő Budapest belvárosi területeitől és hídjaitól is jelentős forgalmi terhelést von majd el, valamint Dél-Budapest repülőtéri kapcsolatát is erősíti.
A híd a holland Van Berkel en Bos U.N. Studio B.V. és a brit Buro Happold Consulting Engineers P.C. közös pályázata során győzteseként kiválasztott pályaművéről Kristoph Nowak tartot előadást. A két döntött pilonos, ferdekábeles átkelőt 2x2 sávon használhatják majd az autósok, illetve 2x1 sávon a viillamosok is. A karcsú híd a budapesti városképbe is jól beleillik majd.
A magyar pályaműveket is bemutatták elkészítőik képviselői:
szólalt meg, cégük, illetve az általuk képviselt konzorcium munkáját képviselve.
Az esemény a Hidászokért Egyesület szervezésében valósul meg, megvalósulását a Hódút, a Duna Aszfalt, az AcélHidak, az A-Híd, a Cartosoft, a Colas, a Color Help, a Ferrobeton, a Freyssinet, a Hídépítő, a Hídtechnika, a HSP Hídépítő Speciál, a KKBK, a Magyar Közút, a Magyar Mérnöki Kamara, a Mapei, az MCE Nyíregyháza, a Provix Híd, a Sika és a Via-Pontis támogatják, a konferencia médiapartnere a magyarepitok.hu.