2024.04.25, Csütörtök
Óriási lendületet vettek idén a magyar tengert érintő kerékpáros fejlesztések
Fotók: Dernovics Tamás, Erdei Mihály és Nagy Mihály / magyarepitok.hu

Óriási lendületet vettek idén a magyar tengert érintő kerékpáros fejlesztések

magyarepitok.hu

2021.12.27. 10:00

Az elmúlt években a NIF Zrt. a projektek értékét és mennyiségét tekintve az ország legnagyobb kerékpárút-fejlesztőjévé vált. Áttekintő cikkünkben összefoglaljuk az idei év Balatoni Bringakört és a Budapest – Balaton kerékpáros útvonalat érintő eredményeit, és bemutatjuk mire számíthatnak azok, akik ősszel letették a bringát, és 2022 tavaszán terveznek ismét nyeregbe pattanni.

Hirdetés

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában 2017 óta az ország számos pontján épülnek kerékpárutak. A belföldi turizmus egyik fő desztinációja a Balaton, amelynek közlekedési-infrastrukturális fejlesztése kiemelt jelentőséggel bír. A NIF Zrt. idén nyáron kampány keretében népszerűsítette a magyar tengert érintő fejlesztéseit, melynek nyitóeseményén lapunk is részt vett. A kampány folytatásaként a NIF Zrt. „Szakmai szemmel a Balaton körül” című kisfilmjében mutatta be a balatoni régió infrastrukturális fejlesztéseinek részleteit.

A 108 kilométer hosszú Budapest − Balaton kerékpáros útvonal kiépítésének célja, hogy 2022 végére Budapestről el lehessen jutni kerékpárral a Balatonra.

Fotók: magyarepitok.hu

A NIF Zrt. beruházásában válik korszerűbbé és biztonságosabbá Magyarország egyik legszebb biciklis túraútvonala, a 205 kilométer hosszú Balaton körüli kerékpárút is.

Összeállításunkban a két kiemelt jelentőségű kerékpáros útvonal 2021-ben elvégzett munkálataira tekintünk vissza, és kiderül, hogy milyen új útvonalakkal találkozhatnak azok, akik ősszel letették a kerékpárt, és tavasszal ismét nyeregbe pattannak.

A NIF Zrt. tájékoztatása szerint jelenleg összesen 117,1 kilométeren folyik kivitelezés (ebből új, önálló kerékpárút 55,1 kilométer) felújítás 62 kilométeren történik.

Így haladnak a kerékpáros építkezések Budapest és a Balaton között

Budapest és Etyek között három híd újult meg

A Budapest − Balaton kerékpáros útvonal Budapest és Etyek közötti mintegy 23,1 kilométer hosszú − Budaörs, Törökbálint, Biatorbágy és Etyek településeket érintő − szakaszán új kerékpárutat építenek, a meglévő földutak burkolását és forgalomtechnikai beavatkozásokat végeznek nettó közel 3 milliárd forint értékben. A beruházás európai uniós és hazai költségvetési forrásból valósul meg.

A szakaszon a Strabag Általános Építő Kft. munkájával 5 hónap alatt három hidat újítottak meg, míg a Colas Közlekedésépítő Zrt. a törökbálinti M7-es autópálya feletti gyalogos-kerékpáros felüljáró felújítását szintén 5 hónap alatt, idén október végére fejezte be. Budapest és Biatorbágy között a KM Építő Kft. jelenleg is dolgozik.

Az idei év szeptemberéig a legtöbb szakasz kivitelezési munkáit elvégezték a törökbálinti raktárvárosi út mellett haladó szakasz, illetve a biatorbágyi viadukt kivételével. A fent említett szakaszok kivételével az útépítési és vízépítési munkák is elkészültek. A téli időszakban az időjárás függvényében tereprendezési munkákat végeznek, továbbá a törökbálinti raktárvárosi út mellett lévő szakasz befejezési munkái zajlanak.

A biatorbágyi viadukt a Budapest – Balaton kerékpárút egyik látványossága lesz. A NIF Zrt. tájékoztatása szerint a város önkormányzata kezdeményezte a viadukt műemlékké nyilvánítását, és a városvezetés szeretné a híd szerkezetét az eddiginél is látványosabb formában saját hatáskörben felújítani; kezdeményezték továbbá a viadukt korlátjának és ahhoz kapcsolódóan a szegélyek tervektől eltérő, műemléki jellegű kialakítását is.

A 2022 március végéig terjedő időszakban a viadukt – betonozási és vasszerelési – munkái zajlanak, 2022. áprilistól a befejező munkálatok elvégzését tervezik. Amennyiben a műemléki jellegű beavatkozások megtörténnek, a munka befejezése várhatóan 2022 májusára tolódik. A Biatorbágy és Etyek közötti festői környezetben haladó kerékpárút műszaki átadása 2021. szeptember végén megtörtént. A forgalomba helyezés jelenleg folyamatban van, és várhatóan 2021 decemberében befejeződik.

Etyek és Tordas között két híd újul meg

A fővárost a Balatonnal összekötő kerékpáros útvonal Etyek és Tordas közötti szakaszán nettó 793 millió forint értékben hazai költségvetési forrásból végeznek beavatkozásokat, 12,31 kilométer hosszan.

2021 szeptemberéig az építés előkészítési munkák zajlottak (lőszermentesítés, humuszolás), a nyomvonal kiépítése október végén kezdődött.

A kötő aszfaltréteg beépítése Etyek 2,7 kilométeres és Gyúró 4,1 kilométeres külterületi szakaszán idén elkészült, továbbá megkezdődött Etyeken a Sajgó-patak, valamint Gyúrón a Szent László-patak hídjának felújítása.

A téli időszakban lehetőség szerint aszfaltozási és vízépítési munkákat végeznek, 2022. áprilistól a kivitelezési munkák befejező fázisai várhatóak. Ezek közé tartozik a kopóréteg beépítése, forgalomtechnikai jelek és eszközök elhelyezése és a tereprendezési munkálatok. A munkák várhatóan 2022 májusában fejeződnek be.

Több mint 11 kilométer hosszú egybefüggő kerékpáros útvonal határozza meg a Tordas − Velence szakasz arculatát

A Tordas és Velence közötti szakasz összesen 17,5 kilométer hosszú, az itt zajló közel nettó 1,9 milliárd forint értékű beruházás hazai költségvetési forrásból valósul meg.

A NIF Zrt. tájékoztatása szerint új önálló kerékpárút épül ki Pázmándon a Bágyom-ér felett egy kerékpáros híddal, illetve Nadap és Velence települések között. 9,1 kilométer hosszan a mezőgazdasági és kerékpáros vegyes forgalmú szakaszok és a közel 2 kilométer hosszú új önálló kerékpárút szakasz földmunkái (bevágások, töltésépítés), valamint az ágyazatépítés elkészültek. A további 6,4 km-en forgalomtechnikai beavatkozásokat végeznek.

2021. szeptember végéig közel a teljes szakaszon területelőkészítés, humuszleszedés, Velence és Nadap közötti szakaszon töltés próbabeépítés zajlott, valamint elkészült a híd alapozása.

A téli időszakban lehetőség szerint további tereprendezési, közműkiváltási, vízépítési, híd szerkezetépítési és aszfalt kötőréteg építési feladatok készülnek. 2022. áprilistól a  kivitelezési munkák befejező fázisait végzik: kopóréteg beépítése, forgalomtechnikai jelek és eszközök elhelyezése, tereprendezés, műszaki átadás-átvétel és forgalomba helyezés. A kivitelezés tervezetten 2022 második negyedévében zárul.

A Velencei-tavat érintő szakasz a már meglévő nyomvonalat követi

Velencei-tótól Székesfehérvárig tartó több mint 24 kilométer hosszú szakasz − Pákozdot és Sukorót érintve − részben a meglévő, Velencei-tó körüli turisztikai kerékpáros útvonalat követi majd.

A hazai költségvetési forrásból megvalósuló projektben itt jelenleg az 1,76 kilométer hosszú Székesfehérvár bevezető szakaszon − Székesfehérvár-Kisfalud és Székesfehérvár belterülete között − dolgozik a STRABAG Építő Kft., és várhatóan 2022 tavaszán fejeződnek be a munkálatok.

2021. szeptember végéig a kisfaludi vasúti átjáró és a szakasz kezdete között megkezdődtek az előkészítési és földmunkák, a 7. sz. főút és Székesfehérvár belterülete között földmunkák zajlottak. A főút alatt épülő kerékpáros aluljáró szerkezetkész állapotba került.

A téli időszak kezdete óta már a teljes útszakasz szegélyépítése, egyes szakaszokon pedig a pályaszerkezeti rétegek építése is megtörtént, továbbá a vízépítési munkák jó ütemben haladtak. A munkák várhatóan 2022 tavaszán fejeződnek be. A Velence és Székesfehérvár közötti fennmaradó több mint 22 kilométeres szakasz jelenleg előkészítés alatt áll.

Székesfehérvár és Polgárdi között három új híd épül

A magyar tengert elérő negyedik és egyben utolsó szakasz a Székesfehérvár és Balatonakarattya közötti mintegy 28,5 kilométer hosszú kerékpárút. A Székesfehérvártól Polgárdiig tartó 16,75 kilométeres szakaszon új kerékpáros hidak épülnek a 7-8-as számú Székesfehérvár elkerülő főút, valamint a Nádor-csatorna és a Sárvíz-Malomcsatorna felett.

2021. szeptember végéig a Sárvíz-Nádor-csatornán történő hídépítés miatt szükséges terelőút kiépült, és annak ideiglenes forgalomba helyezése megtörtént. A régi hidat elbontották, az új hídépítés előkészítése a Malomcsatorna hídépítés előkészítő munkáival együtt megindult. Lőszermentesítési, humuszleszedési, töltésépítési és földmunkákat, valamint szegély- és mechanikai stabilizáció-építést végeztek.

A téli időszakban az időjárás függvényében tovább folytatódnak a földmunkák, a védőréteg és a szegélyépítés és az aszfalt pályaszerkezeti réteg kiépítése. Megindultak a Nádor-csatorna és a Malomcsatorna feletti hidak cölöpalapozási munkái, a hidak szerkezetépítési munkái vannak folyamatban.

2022. áprilistól a kimaradó kopóréteg beépítését, forgalomtechnikai jelek és eszközök elhelyezését, befejező tereprendezési munkálatokat végzik el.

Az útvonal Balatonkarattyánál éri el a magyar tengert

A Polgárdi és 710-es főút közötti 10,4 kilométeres szakasz kivitelezése hazai költségvetési forrásból került finanszírozásra.  A kivitelezés nettó 1,1 milliárd forintból valósul meg.

A szakasz csatlakozik a 710-es főút alatti 300 méter hosszú kerékpárút alagúthoz, melyet 2019 novemberében adtak át. A kivitelezést idén februárban kezdték meg és várhatóan legkorábban jövő év nyarára készülhet el.

2021. szeptember hónapban folytatódtak a töltés, védőréteg, kiegyenlítő rétegek építési munkái. Ezzel párhuzamosan a monolit betonszegély, vasúti átjárók, hídépítések és az aszfalt kötőréteg beépítésének munkálatait végzik.

A téli időszakban az időjárás függvényében folytatják az aszfaltozási, vízépítési, műtárgy- és vasútépítési munkákat. 2022. áprilistól a kivitelezési munkák befejező fázisait végzik el, úgy mint a kimaradó kopóréteg beépítését, forgalomtechnikai jelek és eszközök elhelyezését, tereprendezést.

Érdekesség, hogy ezen a viszonylag rövid szakaszon összesen 3 új kerékpáros vasúti átkelőhelyet és 2 új kerékpáros pihenőt (elektromos töltővel ellátott fedett) építenek. A kerékpárút jellemzően új nyomvonalon halad a települések között, de Füle és Balatonfőkajár lakott területén a meglévő útból alakítanak ki kerékpáros létesítményt forgalomtechnikai elemekkel.

Az útvonal 710. sz. főút-Balatonakarattya közötti 1,29 kilométeres szakasszal éri el a Balatont, és a településen csatlakozik a Balatoni Bringakörhöz. A munkák 2021 novemberében fejeződtek be.

 

A Balatoni Bringakör ezekkel a projektekkel lép szintet

Balatonakarattya és Balatonboglár között a kerékpárosok 2022-ben már korlátozások nélkül tekerhetnek

A Balatoni Bringakör fejlesztésének távlati célja, hogy a több mint 20 éve kiépített vonalvezetés felülvizsgálatával, immár ideális nyomvonal mentén tegyék alkalmassá az útvonalat az elmúlt időszakban jelentősen megnövekedett turistaforgalom megbízható lebonyolítása érdekében. A komplex fejlesztés 2019 áprilisában azon szakaszok felújításával kezdődött, ahol a beavatkozások jellegéből fakadóan nem volt szükség építési engedélyekre. A beruházó a főszezonban igyekszik a beavatkozási területeket minimálisra csökkenteni a nyaralók zavarásának elkerülése érdekében.

A NIF Zrt. vezérigazgatójával decemberben készült évértékelő, hamarosan teljes egészében publikálásra kerülő interjúnkban elhangzik: Nagy Róbert szerint a kerékpáros fejlesztéseknek köszönhetően a Balaton vonzereje jelentősen növekedni fog. Abban bízik, hogy a turisták mellett a helyi lakosok már a jövő év tavaszán élvezhetik is ezeket az eredményeket.

 „Európai viszonylatban, a turisztikai célú kereképáros rendszereket figyelembe véve – beleértve ebbe az európai nagyobb tavak környékén található kerékpárutakat  is –, elértük a nemzetközi színvonalat a Balaton körüli kerékpárutak minőségét tekintve”

– tette hozzá a NIF Zrt. vezérigazgatója.

A déli parti szakaszokhoz kapcsolódóan a Zamárdi – Szántód szakasz ez év májusában lezárult, Zamárdit és részben Szántódot érintő szakaszának részeként még kivitelezés alatt álló a Mikszáth Kálmán utcával párhuzamosan a Rigó utca és Tihany utca közötti gyalog-, és kerékpárút építési szakasz műszaki átadása 2021 decemberében megtörtént.

Ezzel a NIF Zrt. közel 3 évig tartó fejlesztése a Balatoni Bringakör déli partján Balatonakarattyától Balatonboglárig lezárult, a kerékpárosok 2022-ben ezen a szakaszon már útépítési korlátozások nélkül élvezhetik a fejlesztés eredményét.

Így válik teljessé a Bringakör

A nem-engedélyköteles fejlesztések 2021 tavaszán megkezdett szakaszainak második ütemében érintett településeken (Balatonalmádi, Csopak, Balatonfüred, Aszófő) a megkezdett munkálatok 2021. december elején fejeződtek be.

A nem-engedélyköteles beruházások folytatásaként 2021 novemberében megkezdődtek a munkálatok Balatonakali, Révfülöp és Badacsonytördemic településeken és folytatódni fognak Ábrahámhegy és Gyenesdiás település lakóutcáinak felújításával. A beruházás tervezetten 2022 első negyedévében zárul.

A 2021 tavaszán megkezdett Örvényes és Tihany közötti gyalog- és kerékpárút szakasz átépítése 2021. november végére fejeződött be.

Keszthely-Fenékpusztánál 2022. január végéig az M76-os autóút építése keretében és ahhoz illeszkedően átépítik a Balatoni Bringakör érintett szakaszának nyomvonalát. A kerékpárosok előreláthatóan 2022 tavaszán vehetik birtokba az új útvonalat.

A Sármellék felé vezető kerékpárúton a Balatoni Bringakörtől a Kis-Balaton Látogatóközponthoz vezető útcsatlakozásig tartó szakaszon, szintén a fenti M76-os autóút építési projekttel egyidőben jövő év márciusára befejeződnek a munkálatok. Néhány éven belül a teljes Sármellékig tartó kerékpárút is elkészülhet. A Balatoni Bringakör ezen szakaszát hazai költségvetési forrásból finanszírozzák.

Idén októberben a Balatonrendes és Ábrahámhegy közötti körülbelül 2 kilométer hosszú szakasz kivitelezése indult meg, illetve a projekt keretében kiépül a Balatoni Bringakör egyetlen, még hiányzó szakasza, mely Balatonrendes települést érinti.

Az új szakasz összeköttetést teremt Balatonrendes és Kővágóörs településhatárában jelenleg véget érő, és a Balatonrendes túlsó végén kezdődő Ábrahámhegyre vezető kerékpárútszakasz között. A beruházás keretében egy új kerékpáros vasúti átkelőhelyet is kialakítanak.

A Balatonakarattyát, Balatonkenesét és Balatonfűzfőt érintő, 4,2 kilométer hosszú projektben Balatonakarattyán − egyebek mellett – a meglévő kerékpárút elbontását követően elválasztott gyalog- és kerékpárutat alakítanak ki, valamint egy új kerékpáros vasúti átkelőhelyet is kiépítenek. Balatonkenesén a Kikötő utca zúzottköves szakasza aszfaltburkolatot kap, az utca legvégén a biztonságos átkelés érdekében új kerékpáros vasúti átkelőhelyet építenek.

Balatonfűzfőn az útvonal fény-, és félsorompóval biztosított vasúti átkelőhelyen keresztül éri el a Vak Bottyán strand parkolóját, illetve a Mocsár utca Sirály vendéglőtől a vasúti átkelőig tartó párhuzamos kerékpárúti szakaszán a meglévő rossz állapotú, keskeny kerékpárút elbontását követően annak helyén szélesebb kerékpárutat létesítenek.

A Balatoni Bringakör fenti szakaszait európai uniós és hazai költségvetési forrásból finanszírozzák.

Milyen fejlesztések várhatók 2022-ben a Bringakörön?

A 2021 októberében megkezdett Balatonrendes-Ábrahámhegy, illetve Balatonakarattya-Balatonfűzfő közötti engedélyköteles szakaszok kivitelezése 2022 tavaszán fog a legnagyobb ütemben épülni. A munkálatok befejezését 2022 szeptemberében tervezik.

A Tihany − Balatonalmádi 9,6 kilométer hosszú – jellemzően a településeket összekötő – engedélyköteles, önálló kerékpárúti szakaszok fejlesztésének előkészítése 2022-ben befejeződik.

A Balatoni Bringakör 205 kilométeres útvonalából 2021. év végéig tehát 100 kilométer készült el.

Jelenleg az útvonal 14,2 kilométeres szakasza áll kivitelezés alatt nettó 1,26 milliárd forint értékben, a Balatoni Bringakör további 86,8 kilométerén előkészítés zajlik.

Galéria

Helyi hírekBalatonkerékpárútBudapestNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Balatoni Bringakör