Jubileumi Mária evangéliuma-bemutatót tartanak Győrben, Kaposváron és Budapesten; a rockoperát új hangzásvilággal és látványos rendezésben tűzik műsorra április közepén.
Tolcsvay László, Müller Péter és Müller Péter Sziámi 30 éve bemutatott zenés darabját a műfaj neves művészeinek és alkotóinak közreműködésével, élő zenekari kísérettel viszik színre Juronics Tamás rendezésében.
A jubileumi díszbemutatót április 16-án, húsvét szombatján tartják a Győri Nemzeti Színházban.
A LantArt Produkció előadását május 3-án Kaposváron, június 6-án, pünkösd hétfőn pedig a Margitszigeten is bemutatják, majd további nyári helyszíneken és kőszínházakban lesz látható - olvasható a szervezők MTI-hez eljuttatott közleményében.
Mint írták, a Szűz Mária történetét és anyaságát középpontba állító rockoperát harminc évvel ezelőtt mutatták be a Madách Színházban, azóta a zenés színpadok visszatérő sikerdarabja. Mária ifjúságától Krisztus születésén és kereszthalálán át Mária mennybemeneteléig követi az eseményeket János apostol látomásos tolmácsolásában, valódi témája azonban a női sors felmutatása, annak minden szépségével és fájdalmával együtt.
A közleményben Juronics Tamás rendező-koreográfus kiemelte, hogy a Mária evangéliuma ősbemutatója az 1990-es évek elején egy új formanyelv, a műfaj nyugati előzményeihez képest minden elemében magyar rockopera megszületésének példája volt. Most új utakat, új ábrázolásmódokat kell keresniük, hogy az előadás ugyanazt a hatást váltsa ki - tette hozzá.
"Nem egy ikonosztázt állítunk színre, hanem mai emberek játszanak el egy misztériumtörténetet. A fókusz az emberi síkon van, mégpedig női látószögből. Csak annyira archaizálunk, mint egy régészeti lelet, amit Cziegler Balázs látványos, titkokat rejtő és műfajelőzményi inspirációkat megidéző díszlete okosan érzékeltet, míg Benedek Mari jelmezei a mai kort jelenítik meg" - mutatott rá Juronics Tamás, aki nem először dolgozza fel a témát. Korábban kétszer is koreografálta Arvo Part Stabat Mater című művét, valamint Pergolesi Stabat Materét, és a 2019-es Credóban is a szakrális és a profán, az isteni és az emberi dimenziók közötti kapcsolat foglalkoztatta.
Tolcsvay László a közleményben felidézte a mű megírásának körülményeit, párhuzamot vonva a rendszerváltás időszakának értékválsága és a mai kor között. "Az egyetlen biztos pont számunkra az anyánk szeretete volt. A női nem iránt érzett hálát írtuk bele a műbe, amely a történelmi időkben képes átsegíteni az emberiséget az őrületen. A magyar kultúrában minden fundamentális érték az anyához köthető, gondoljunk csak az anyanyelvre vagy az anyaföldre" - hangsúlyozta a zeneszerző.
A LantArt Produkció előadása a Győri Nemzeti Színházzal és a kaposvári Csiky Gergely Színházzal közös koprodukcióban valósul meg. Az április 16-i győri és a május 3-i kaposvári bemutatón a főbb szerepekben Bordás Barbara, György-Rózsa Sándor, Feke Pál, Novák Péter és Ódor Kristóf látható.
A június 6-i budapesti premieren a Margitszigeti Színházban Mária szerepében Füredi Nikolett, Jézusként pedig Kocsis Dénes debütál. Az előadásban közreműködik a Szegedi Kortárs Balett, valamint a Győri Nemzeti Színház zenekara és kórusa, a zenei vezető Werner Gábor.
A produkció létrehozását az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.