A költségemelkedés miatt áremelésre készülnek a fuvarozók: az üzemanyagon kívül sokba kerül az útdíj és alkatrész, s a béremelés is tovább növeli a kiadásokat.
Ha a fuvarozás költségei emelkednek, akkor ez szinte valamennyi más gazdasági ágazatba begyűrűzik, s várhatóan számos termék megdrágul – hangsúlyozta Bódis Balázs, a kaposvári Bódis és Társa Kft. tulajdonosa. – Tizenkét teherautóval szállítunk terményt és építőanyagot, s a közúti szolgáltatás áremelkedése miatt nyilván egyes megrendelők még az idei alacsonyabb áron próbálják majd lekötni a 2018-as, illetve a hosszú távú megrendeléseket.
Mészáros Ákos, a Közúti Szolgáltató Ipartestület (KSZI) korábbi somogyi elnöke azt mondta: a nagyobb cégekhez hasonlóan az egy-két teherautóval működő vállalkozások is számos problémával küzdenek. Tetemes az üzemanyag- és szerviz költség, sokat költenek biztosításra, s a bérköltség is megemelkedett.
A meglévő gondokat szaporítja, hogy a megbízók gyakran 60-90 napos határidővel fizetnek, ugyanakkor nekünk rögtön rendezni kell az üzemanyag-számlát vagy épp az útdíjat – folytatta. – Észnél kell lenni a kisvállalkozóknak: ha nem figyelnek kellőképp, könnyen megcsúszhatnak a napi gazdálkodásban, s egyenes út vezet a bukáshoz. Szerintem a 10-15 százalékos fuvarozói áremelés teljes mértékben indokolt, hiszen a szolgáltatási díjak évek óta nem változtak érdemben.
Pap Tibor 1991-től fuvarozik, 24 tonnás pótkocsi teherautójával kedden cukorrépát szállított Nagykónyiból a kaposvári cukorgyárba. A 62 éves férfi azt mondta: a bevétel 65 százalékát költi üzemanyagra és útdíjra, miközben 50 százalék lenne az optimális. Általában 70 kilométer felett kilométerenként egy tonna áru szállításáért 21 forintot kapnak a fuvarozók, ezzel szemben legalább 25 forint volna az indokolt. Szerinte aki tisztességesen befizet minden adót, járulékot, annak igencsak iparkodnia kell, hogy biztosítsa vállalkozása fejlődését. A szigorodó környezetvédelmi előírások ugyanis járműcserére, korszerűsítésre ösztönzik a cégvezetőket.
A sofőröket lépten-nyomon ellenőrzik a hatóságok, beépített mérleg vizsgálja a teherautókat, nagy a kontroll – emelte ki. – S már a legkisebb vétség esetén is jön a számonkérés, büntetés. Egyelőre kérdés, hogy mennyivel emelkednek a fuvarozói díjak, ám az biztos: erre nagy szükség van.