Amint egy hajó eléri a kijelölt kikötőt, az új fejlesztésű eszközök gyakorlatilag bevezetik a parkolóhelyére.
A nyári balatoni hajóforgalomban a kikötések biztonságosabbá tételében már nagy hasznát veszik annak a mechanikus és navigációs rendszernek, valamint egyéb eszközöknek, amelyeket a Balaton Dock Kft. és az Előny Kft. konzorciuma fejlesztett ki európai uniós támogatással.
A konzorcium 364 millió forint uniós támogatást nyert, amelyhez 231 millió forint önerőt kellett biztosítania - tájékoztatta a Balaton Dock Kft. ügyvezetője az MTI-t.
Deák Márton elmondta, a Balatonon kevés a kikötőhely, ugyanakkor egyre több a csekély rutinnal rendelkező hajós. Emiatt is fontos volt, hogy biztonságosabbá tegyék a hajók kikötését, és helytakarékosabbá a hajók elhelyezését a kikötőkben.
Egyik fejlesztésük révén farcölöpök elhelyezése helyett a főstégről leágazó, úgynevezett fingerek vagy ágpontonok kerültek a kikötő hajók mindkét oldalára. Ezek a pontonok a rugalmas energiaelvezetés és rögzítés elvei alapján biztosítják hibás kormányzás vagy oldalszél esetén is a sérülésmentes beállást a kikötőhelyekre. Amint egy hajó eléri a számára kijelölt helyet, az új fejlesztésű eszközök gyakorlatilag bevezetik a parkolóhelyére.