A projekt során a 2x1 forgalmi sávos főút 2x2 sávos, fizikai elválasztású főúttá történő átépítése valósul meg a STRABAG munkájával.
Legutóbb augusztusban írtunk a 67-es számú főút fejlesztéséről, amikor a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában megvalósuló projekt nyertes kivitelezőjéről adtunk hírt. A STRABAG Általános Építő Kft. végezheti el a látrányi elkerülő kiépítését. A kivitelezés nettó 28 498 727 884 forintból valósul meg.
A projekt kapcsán ünnepélyes szakaszindító eseményt tartottak csütörtökön a Kaposvár megközelítése, 67. számú főút Látrány elkerülő 2X2 sávra bővítéséről. Az eseményen megszólalt
Jelen beruházással párhuzamosan idén áprilisban vette kezdetét a 67. sz. főút fejlesztésének II. ütemeként a Kaposfüred elkerülő szakasz 2×2 forgalmi sávos úttá való átépítése, a 61. sz. és 67. sz. főutak különszintű csomópontja, valamint a Kaposfüred északi területén megépült turbó körforgalmú csomópont között.
A fejlesztés a meglévő útszakasz szelvényezés szerinti jobb oldalon valósul meg. A kialakítás ezen formája azért lett indokolt, mert a szelvényezés szerinti bal oldalon Natura2000 besorolású területek találhatóak.
A szakaszon Somogytúr és Visz között vadátjáró épül, Visz település bekötését egy különszintű csomópont biztosítja majd. Visz és Rádpuszta között újabb vadátjáró létesül, valamint egy különszintű földút átvezetés is épül Rádpuszta térségében, mely Kaposvár irányából lehajtási lehetőséget biztosít a Rádpusztára autózók számára.
Az elkerülő a 67. sz. főút és az M7 autópálya csomópontjában ér véget. Itt a meglévő autópálya csomópont déli alcsomópontját turbó körforgalommá alakítják, melynek egyik ága Balatonszemes bekötését is biztosítja az Árpád utca és a csomópont összekapcsolásával.
A 67. sz. főút és az M7 autópálya csomópontjában hagyományos helyett dinamikus közvilágítási rendszert alakítanak ki.
A teljes szakaszon kiváltják az érintett közművezetékek, új üzemi hírközlő hálózatot építenek ki, valamint a teljes szakaszon vadvédelmi kerítés is létesül. A Látrány elkerülő fejlesztésének köszönhetően
Kaposvár és az M7 autópálya közötti közlekedés gyorsabbá és biztonságosabbá válik, javul Kaposvár megközelíthetősége, az infrastrukturális feltételek kedvező alakulása következtében növekszik a régió versenyképessége.
Móring József Attila, országgyűlési képviselő elmondta, a 67. számú főút, legendás út. A Kaposfüred és Látrány között megépült középső szakasz átadásával a somogyi megyeszékhely és a Dél-Dunántúl közelebb került a Balatonhoz és a fővároshoz is.
"A mostani szakasz kivitelezésének elindulásával pont kerül az „i”-re, hiszen 2024-re a régió teljes infrastruktúrája átalakul, a közlekedési hálózat kiépítése pozitív, értéknövelő hatással van a térségre."
Witzmann Mihály, országgyűlési képviselő hozzátette, az első ütemként megvalósult 33 kilométer hosszúságú, 2×2 sávos szakasz után újabb jelentős előrelépést sikerült elérni. A mai naptól ugyanis a Látrány Balatonlelle, illetve Visz és Balatonszemes települések közötti útszakasz bővítésével folytatódhat az építkezés, a kaposfüredi szakasz építése pedig már folyamatban van.
"Választókörzetem nyugati határán fekvő, a megyeszékhelyet a Balatonnal összekötő útszakasz fejlesztése nemcsak Somogy megye, hanem a Dél-Dunántúl számára is stratégiai jelentőségű beruházás."
Szita Károly, Kaposvár polgármestere elmondta, a 67. sz. főút jelentősége meghatározó.
"Elsősorban megteremti a biztonságos közlekedés lehetőségét, továbbá erős munkahely teremtő hatással bír, hiszen a 2×2 sávos fejlesztés következtében megnőtt a helyi befektetők száma, a teljes projekt befejezésének idejére a gazdasági szereplők jelenléte ugrásszerűen megnövekedni látszik. Fontos kiemelni továbbá, hogy Kaposfüred és Somogy megye is technológiai ugrás előtt áll. Ez pozitív hatással lesz a munkabérekre is, hiszen a magasabb hozzáadott érték, magasabb jövedelmet generál."
Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója kiemelte, a 46,5 kilométeres szakasz megépítése során olyan innovatív megoldásokat alkalmaztak, mint a Mernyeszentmiklós és Mernye közötti zenélő út vagy a 67. sz. főút és az M7 autópálya csomópontjában kialakítandó dinamikus közvilágítási rendszer.
"A rendszer lényege, hogy a forgalom nélküli esetekben a közvilágítás fényereje egy előre meghatározott értékre visszavételre kerül. Amennyiben azonban az elhelyezett érzékelők közeledő járművet érzékelnek, a fényerő a szabványban előírt mértékre áll vissza. Ezzel és a LED technológiával a közvilágítás energiaigényében jelentős megtakarítás érhető el."