Aláírták a 17,7 milliárd forintos projekt kivitelezői szerződését csütörtökön a somogyi megyeszékhelyen.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a kivitelező Swietelsky Építő Kft. képviselői által jegyzett kontraktussal 2019 végére olyan építkezések valósulhatnak meg a városban, amelyek révén tisztább lesz a levegő, biztonságosabb a közúti közlekedés, szebbé válik a Petőfi tér és a Csík Ferenc sétány közötti terület.
Egy régi felüljáró helyett gyalogos és kerékpáros forgalomra is alkalmas hidat, valamint járdákat építenek, több körforgalmat, számos parkolóhelyet alakítanak ki. Egy helyre kerül a helyi és a távolsági autóbuszok állomása, és közös peronja lesz a vasútállomással a könnyebb átszállás érdekében.
Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár az eseményen hangsúlyozta: modern közlekedés, megfelelő mobilitás nélkül nincs 21. századi ország, gazdaság, társadalom, versenyképesség, jó életminőség, nincs a vidéknek lakosságmegtartó ereje. A kormány ezt felismerve hirdette meg a rövid- és középtávú közlekedési stratégiáját, amelynek megvalósítását évtizedek óta nem látott, koncentrált források és fejlesztések segítik.
Most már működik úgy az ország, a magyar gazdaság, hogy az Európai Unióból érkező támogatásokon túl igen jelentős saját forrást tudunk fordítani e projektek indítására - mondta.
Emlékeztetett arra, hogy mintegy 900 kilométer új autópálya épül, valamennyi el fog érni a határig és valamennyi gyorsforgalmi út elér a megyeszékhelyekig, de vasútfejlesztésre is jelentős összegek állnak rendelkezésre.
Homolya Róbert szerint Kaposvár mintavárossá vált közlekedésfejlesztési szempontból: a közlekedési központ mellett épül a somogyi megyeszékhelyet az M7-es autópályával összekötő M67-es gyorsforgalmi út, a helyi tömegközlekedést 40 sűrítettgáz-üzemű autóbuszból álló flottával biztosítják, s tavaly befejeződött a Dombóvár-Kaposvár vasútvonal felújítása.
Kaposvár minden olyan közlekedési feladatot végrehajtott, amely ahhoz kell, hogy egy megyeszékhely a lakosságot és az ipart egyaránt ki tudja szolgálni - fogalmazott.
Az államtitkár szólt arról, hogy Magyarországon tizennégy város szeretne közösségi központot kialakítani. Ha az autópálya- és a vasúti fejlesztések mellett e projektek is megvalósulnak, akkor újabb szintre lép a magyarországi közlekedés.
Szita Károly (Fidesz-KDNP), Kaposvár polgármestere utalt arra, hogy a közlekedési központ a második legnagyobb beruházás lesz Kaposvár 2020-ig tartó, 171 milliárd forintos fejlesztési programjában, ennél többet csak az M67-es gyorsforgalmi út építésére költenek.
Mint mondta, a város egykori polgármesteréről, Németh Istvánról elnevezett program az évszázad beruházási programja, amelynek révén erősítik a helyi gazdaságot, a kultúrát, támogatják a sportot és javítják a közlekedés feltételeit.
A politikus úgy vélte, hogy a közlekedési központtal korszerűbb és sűrűbb összeköttetést tudnak teremteni a vasút által több mint száz évvel ezelőtt szétválasztott városrészek között, ez pedig nemcsak a közlekedés feltételeit javítja, hanem városrészek felemelkedését is megalapozhatja.
Gelencsér Attila, Kaposvár és térsége fideszes országgyűlési képviselője azt hangoztatta: Kaposvár az elmúlt három évtizedben történelmi léptékű fejlesztéseket valósított meg a közlekedésben. A mostani projekt illeszkedik a megyeszékhely zöld város programjába is, és lehetővé teszi az energiahatékony közlekedést.
Az épülettömbök elhelyezkedése kiemelt városképvédelmi jelentőséggel bír; a történeti homlokzatok megőrzik eredeti arculatukat, visszaállítva a régi színezésüket.