A fejlesztés keretében többek közt egy új kétsávos körforgalom is épül, valamint egy gyalogos-kerékpáros hidat is létrehoznak, amely a város új jelképévé válhat.
Idén év végére befejeződhet Kaposvár új közlekedési csomópontjának kivitelezése, a beruházás nagy része már elkészült - jelentette be Szita Károly polgármester az épülő gyalogos- és kerékpároshídnál tartott sajtótájékoztatón.
A megyeszékhelyek közül elsőként Kaposváron kezdődött meg a közlekedési központ építése, amely a 185 milliárd forintos Németh István Program részeként, a Modern Városok Program finanszírozásában valósul meg 17,7 milliárd forintból. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában megvalósuló projekt alapkövét 2018 májusában tették le, a kivitelezési feladatokat a Swietelsky Építő Kft. látja el. Az építészeti, környezetrendezési és vízi közmű tervezést az UNITEF-83 Zrt. végzi.
Szita Károly a sajtótájékoztatón elmondta, hogy az Esterházy Pálról elnevezett gyalogos-kerékpáros híd új jelképe lesz a városnak, amely révén még több ember számára válik beazonosíthatóvá a somogyi megyeszékhely. Hozzátette azt is, hogy a Kaposvári Közlekedési Központot azért építik, hogy korszerű, 21. századi infrastruktúrával szolgálják ki az utasokat, vagyis gyorsabbá, biztonságosabbá tegyék a közlekedést és az átszállást, s hogy mind az autósok, mind pedig a gyalogosok és kerékpárosok számára közelebb hozzuk egymáshoz a vasút által ketté szabdalt városrészeket.”
A látványos fejlesztések mellett teljes közműcserét is végrehajtanak az összes olyan helyszínen, ahol új utat vagy körforgalmi csomópontot építenek ki.
A beruházás nyomán az Újpiac tér közúti forgalma a pályakorrekciónak köszönhetően új nyomvonalon, az elbontott régi távolsági buszpályaudvar helyén haladhat majd. A Szarvas üzletház és a jelenlegi MÁV Étterem között egy kétsávos körforgalom épül, éppen olyan, mint amilyen a Noszlopy utca vonalában már egy évtizede működik.
A négysávos út forgalmi sávjainak áthelyezésével felszabadul az a terület, amelyen megépülhet az új, helyi és helyközi járatokat egyaránt kiszolgáló buszállomás.
Egy 92 férőhelyes P+R parkoló épül a Csik Ferenc sétánynál, de a MÁV felvételi épülete mellett, az elbontott óvóhely területén is várakozhatnak majd az autósok.
A legjelentősebb beruházások között szerepel egy új, gyalogos-kerékpáros híd a Petőfi téren, amely impozáns volta miatt méltán válhat majd Kaposvár új szimbólumává.
Az új, ívelt felüljáró donneri hídfője egy mesterséges domb lesz, rajta tereplépcsőkkel, növénykazettákkal, ligetes kiültetéssel, padokkal. A nyolc méter széles hídon a kerékpárosoknak nem kell majd a gyalogosokat kerülgetniük, hiszen külön sávot jelölnek ki számukra.
A közlekedési központ fontos eleme lesz az új közúti felüljáró, amely a Hársfa utca és a Baross Gábor utca találkozásánál megépülő körforgalomból indul, s vezet majd át a vasút felett. Az ívelt pálya a túloldalon egy újabb körforgalomba torkollik, amely a Béla király utcáig meghosszabbított Csik Ferenc sétány részeként épül meg.
Az ország első ilyen beruházása naponta 32 ezer kaposvári és környező településen élőnek segíti majd a közlekedését. A beruházás várostörténeti jelentősége is kulcsfontosságú, hiszen újra közelebb kerül egymáshoz a vasút által kettészelt belváros és a Donner. A vasút 1872-ben épült, és 1897-ben szűnt meg a közvetlen átjárás a Donner és a belváros között.
Az infrastrukturális fejlesztéssel a klímavédelemhez is hozzájárul a város, hiszen a közlekedés átszervezése, az új utak megnyitása, a városrészek közötti új közúti összeköttetés megteremtése csökkenti a járművek károsanyag-kibocsátását.
Jelenleg a projekt valamennyi fejlesztésénél zajlik a munka. A belvárosban az egy héttel ezelőtt bevezetett új forgalmi rend lehetővé tette a helyi autóbusz-állomás kiköltözését és munkaterületté válását. A forgalom már az Áchim András utca új nyomvonalán halad.
Az új gyalogos-kerékpáros híd acélszerkezete összeállt, már az 50 méter magas pilon tartja a hídtestet.
A vasútállomás előtti ideiglenes körforgalom gördülékenyebbé tette az áthaladást mind a gyalogosok, mind a járművek számára.
A Béla király utca-Hársfa utca-Baross Gábor utca kereszteződésében megkezdődött a közművek kiváltása és a körforgalmi csomópont kialakítása. A Béla király utcai vasúti átkelő kiváltása érdekében épülő új közúti felüljáró, illetve a Csik Ferenc sétány meghosszabbított szakaszának földmunkái már elkészültek.
A Szarvas üzletház előtti területen megkezdődött annak a turbókörforgalomnak az építése, amely a Noszlopy utcainak lesz a párja, és amely jelentősen javítja majd a közlekedés feltételeit a belvárosban.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.